10 informaţii noi şi interesante pe care nu le ştiai despre calciu

10 informaţii noi şi interesante pe care nu le ştiai despre calciu

Cei mai mulţi dintre noi avem tendinţa de a asocia calciul cu oasele sănătoase şi este complet normal să facem acest lucru. Însă el este esenţial şi pentru menţinerea sănătăţii sistemului nervos, fiind implicat, totodată, şi în procesul de coagulare a sângelui, având însă un rol major şi în contracţia musculară. Mai pe scurt, fără acest element nu am putea supravieţui. Cu toate acestea, nu consumăm suficient calciu. Un studiu recent în ceea ce priveşte obiceiurile alimentare ale copiilor de vârsta școlară arată că doar jumătate din ei consumă zilnic lactate – principala sursă de calciu din alimentație. La nivelul European, în populația adultă, se poate estima o prevalență de 20% a deficitului de calciu din alimentație².

 

 

virus protect Calciu magneziu zinc - articol

 

 

Întrucât calciul este atât de important în buna funcţionare a organismului, este important de evidenţiat zece informaţii noi, pe care nu le ştiai şi care, poate, îţi vor fi de folos:

  1. Corpul uman nu produce calciu, deci este necesar să fim atenţi la alimentaţie, pentru a fi siguri că îi asigurăm necesarul zilnic recomandat. Alimentele cu un conţinut ridicat de calciu sunt: laptele, brânza, iaurtul, fasolea albă, sardinele, cerealele, produsele din soia, sucurile din portocale, etc. Totodată, putem opta pentru suplimentele alimentare bogate în calciu, cum este Ca Mg Zn Se, care conține cele 4 minerale foarte importante pentru buna funcționare a organismului. Acestea favorizează absorbția fierului, fortificarea oaselor, reducerea crampelor musculare, susțin sistemul nervos central, stabilizează nivelul colesterolului, mențin sănătatea inimii și reglează procesele metabolice ale organismului.
  2. Corpul are nevoie de vitamina D pentru a putea absorbi calciu. Acesta se obţine din alimente precum somonul, gălbenuşurile, ciupercile, însă cea mai bună sursă de vitamina D este soarele, astfel că în sezonul cald se recomandă plimbările în aer liber, la orele potrivite.
  3. Calciul se absoarbe cel mai bine în timpul nopţii, fiindcă în acel moment glandele paratiroide sunt cele mai active, împreună cu ficatul. De altfel, cu cât organismul nostru dispune de doza de calciu recomandată, cu atât ne odihnim mai bine.
  4. Femeile, cu precădere, trebuie să fie atente să consume produse bogate în calciu sau suplimente alimentare, întrucât acest lucru poate uşura simptomele sindromului premenstrual (PMS).
  5. Lipsa calciului poate duce la diverse probleme de sănătate. Pentru adulți, lipsa consumului de calciu poate crește riscul de apariție a osteoporozei (mai ales în rândul femeilor). În plus, este esențial şi pentru copii, ajutându-i să crească şi să se dezvolte armonios, încă din primele luni de viaţă.
  6. Persoanele intolerante la lactoză pot beneficia de avantajul oferit de suplimentele alimentare, aşa cum este exemplul celui amintit anterior, Ca Mg Zn Se, care ajută la dobândirea necesarului zilnic recomandat de calciu, fără a se confrunta cu efecte secundare.
  7. Denumirea elementului „calciu” provine din cuvântul latin „calcis” sau „calx” care înseamnă var. Pe lângă apariția în var (carbonat de calciu), calciul se găsește în mineralele numite gips (sulfat de calciu) și fluorit (fluorură de calciu).
  8. Dincolo de sfera medicală, calciul este utilizat pentru fabricarea cimentului, a brânzei, îndepărtarea impurităților nemetalice din aliaje și ca agent de reducere în prepararea altor metale. Romanii obișnuiau să încălzească calcarul, care este carbonatul de calciu, pentru a produce oxid de calciu. Oxidul de calciu a fost amestecat cu apă pentru a produce ciment, care a fost amestecat cu pietre pentru a construi apeducte, amfiteatre și alte structuri care supraviețuiesc până în prezent.
  9. El este cunoscut încă din secolul I d.Hr., când se știa că vechii romani produceau var din oxid de calciu. Compușii naturali de calciu sunt ușor disponibili sub formă de depozite de carbonat de calciu, calcar, cretă, marmură, dolomit, gips, fluorit și apatit.
  10. Deși calciul este cunoscut de mii de ani, el nu a fost purificat ca element până în 1808 de Sir Humphry Davy din Anglia. Astfel, Davy este considerat a fi descoperitorul calciului.

Distribuie aceasta postare

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *